Olen ollut nyt melkein viikon muukalaisena Beninissä Länsi-Afrikassa.
Sinä aikana on saatu tutkittua, että joka seitsemäs suomalainen on
rasisti.
Arvelen
heitä olevan enemmän. Jokainen, jonka olen kuullut aloittavan
lauseen ”En ole rasisti, mutta...” on paljastunut rasistiksi
vietyään lauseen loppuun.
Olen
kokenut olevani tervetullut Grand-Popon kylään. Aika moni vastaantulija toivottaa: ”Bonjour, Monsieur!” Muutama lapsi on huudellut ”yovo”, vieras. Se minä tietysti olen.
Vain kerran pari paikallista käytti keskenään nimitystä valkoinen
ohittaessani heidät.
Aloin
muistella muita kokemuksia, jolloin olen ollut kaukana kotoa. Intian
Mahabaleshwarissa ventovieraat kättelivät ja toivottivat lämpimästi
tervetulleeksi. Asuessani intialaisen
luona, hän nukkui lattialla ja petasi minulle vuoteen sänkyynsä.
Ihmeteltyäni järjestelyä hän sanoi, että hindulle vieras on kuin
jumala.
Käydessäni
Za´atrin pakolaisleirillä Jordaniassa Syyriasta paennut perhe
tarjosi hökkelissään teetä. Mies, jonka lapsista yksi oli kuollut
ja toinen kateissa, kutsui telttaansa ja laittoi omenavadin
kiertämään. Lähes kaikki muu oli menetetty, mutta
vieraanvaraisuus oli tallella.
Millaista
on olla muukalaisena Suomessa? Harva taitaa tervehtiä kadulla.
Kutsuja kotiin ei välttämättä satele. Kuulemani mukaan
maahanmuuttajia on pyydetty palaamaan sinne, mistä ovat tulleet.
Juutalaisten
pyhä kirja Raamattu (ja samalla kristittyjen Vanha Testamentti)
toteaa maahanmuuttokriitikolle näin: ”Muukalainen, joka asuu
teidän luonanne, olkoon niinkuin maassa syntynyt teikäläinen.”
Vieraanvaraisuuden
perussääntö uskonnosta riippumatta on se, että vierasta
kohdellaan paremmin kuin omaa väkeä. Vieraalle paistetaan aamulla
munaa ja pekonia ja kaadetaan lasiin täysmehua, vaikkei sellaisilla
perhettään hemmottelisi.
Niiden,
jotka ovat huolissaan yhteisten rahojen valumisesta muukalaisille, pitäisi
ottaa heidät erityisen avosylin vastaan. Siten he varmistavat, että
vieras kokee olevansa osa yhteiskuntaa ja ryhtyy työskentelemään
sen hyväksi. Ja kas, pian tämä rahoittaa veroillaan
maahanmuuttokriitikon sosiaalietuudet.
On
sama, saapuuko Suomeen rikas turisti, köyhä pakolainen vai
valtion päämies. Heihin jokaiseen on suhtauduttava kuin
arvovieraaseen. Väliä ei voi olla myöskään sillä, onko
pakolainen nuori vai vanha, nainen vai mies, koulutettu vai
kouluttamaton, terve vai sairas.
Jos
ryhdymme erottelemaan, keitä haluamme maahamme, meiltä puuttuu
sivistys. Ja sydän.
Ja
sitten vielä muisto Suomesta. Kun autoni sammui joitain vuosia
sitten Helsingin ruuhkassa, suomalaiset ajoivat ohi. Ainoa, joka
pysähtyi auttamaan oli afrikkalaissyntyinen maahanmuuttaja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti