Vain yksi tietää Kouvolan Dekkaripäivien kilpailun parhaat. |
Oli aika käydä töihin.
Asetuin työpöydän ääreen ja avasin kirjeen veitsellä. Sisällä oli paperipino. Monta liuskaa kertomuksia. (Ja kuten myöhemmin huomasin, veitsi oli yleisin väline, millä niissä tehtiin rikos.)
Tiesin, mihin olin ryhtymässä. Minut oli pyydetty tuomariksi. Kouvolan Dekkaripäivät, tuo vanha tuttu, oli pyytänyt lähettämään rikollisia raapaleita.
Niitä oli tullut 737. Minulle niistä oli valittu luettavaksi 100.
SATA parasta tarinaa. Parasta ja pahinta yhtäaikaa. Muutama kovaksikeitetty, yksi runo ja kaikkea niiden väliltä.
Raapale. Tarkistin, mitä se tarkoitti. Se oli novelli, jossa on tasan sata
sanaa, mutta joka on kokonaisuus, jossa on
alku ja loppu.
Työmaani olisi siis kymmenentuhatta merkkiä. Minun piti valita 20 raapaletta, jotka saisivat palkinnon.
LUIN PINON läpi. Sitten aloitin saman alusta. Ja mietin, kuinka suorittaisin
karsintaa.
Toisella lukukerralla heitin pois tekstit, joissa oli häiritseviä asioita. Kuten toisto.
Sadan sanan tarinaan ei ole varaa lätkäistä montaa samaa sanaa
eikä varsinkaan samaa lausetta, vaikka se tuntuisi kuinka hyvältä tyylikeinolta.
Kuluneen kielikuva käyttö oli syy
pudota kisasta. Henkeni salpautui. Se on salpautunut kirjoissa ihan riittävän monta kertaa.
Seuraava kirjoitusasu oli syy raapaleen lentämiselle lattialle:
Kaveri keksii : ” Huput ja pipot
päähän. ”
On antikliimaksi lukea
kiinnostavasti kehittyvää tarinaa, jonka sekaan pilkut, välilyönnit
ja lainausmerkit on ladottu miten sattuu. Eikö
kirjoittaja ole lukenut kirjoja? Ja jos on, miksei hän ole ottanut
mallia välilyönnin oikeasta paikasta? Sama kuin nauttisi kynttiläillallisesta tyrmäävän naisen seurassa, joka
alkaa luennoida jalanpohjan syylistään.
MUUTAMAN RAAPELEEN syvin olemus
läikehti ehkä kirkkaana kirjoittajan mielessä, mutta sama tunne
ei välittynyt lukijalle. Jos en ymmärtänyt edes kolmen lukukerran
jälkeen, mitä tarinassa tapahtui, raapale siirtyi sivuun.
Raskauttavaa oli myös epäuskottavuus. Eräs hyytävä raapale kertoi miehestä, joka oli
murhannut vaimonsa. Hän hankkiutuu tästä eroon viemällä ruumiin
hautausmaalle ja sulkemalla sen avonaisessa haudassa olevaan arkkuun
toisen vainajan kanssa.
Pienen sulattelun jälkeen heräsi kysymyksiä: Kuinka mies raahasi ruumiin hautausmaalle? Ja
kuinka hän laskeutui hautaan ruumiin kanssa? Mahtuuko samaan arkkuun
kaksi vainajaa?
SAIN KARSITTUA tekstit ensin puoleen
luettelemieni kriteerien avulla. Sitten olikin vaikeampaa.
Nukuin yön yli ja sulattelin. Luin
raapaleita uudestaan. Nukuin toisenkin yön. Join kahvia.
Paperipinot
työhuoneessani alkoivat jakautua
Yritin tehdä eroa vertailemalla
tarinan voimaa, tyyliä, psykologista syvyyttä ja
yllätyksellisyyttä. Osassa tarinoista oli kaiken mullistava
loppukäänne niin kuin novellissa pitääkin.
MONESSA raapaleessa ehdittiin tehdä
murha. Tehokasta toimintaa sataan sanaan. Useimmiten
henki otettiin omalta puolisolta. Ehkä keksliäin tapa ukon
listimiseen oli veneen tapin vaihtaminen saippuapalaksi.
Omaperäisyys jäi mieleen.
Yksi murhaajista paljastui kissaksi, ja yksi rikostutkijoista
osoittautui poliisikoiraksi.
Kun tarinoita oli jäljellä enää
kolmekymmentä, oli vaikea heivata yhtään pois. Niin kuitenkin tein.
Oli pakko. Oli uhrattava muutama valioyksilö.
Valittava parhaimmista parhaat.
Se on tehty. Tuomari on puhunut, muttei puhu.
Palkittavat tarinat ja niiden
kirjoittajat julkaistaan Kouvolan Dekkaripäivillä kesäkuussa.
Siihen asti pidän salaisuuden.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti